Monday, March 15, 2010

Vanliga missförstånd om tävlingscyklar för pendling

Jag hör ofta diskussioner om olika ramar och montering av stänkskärmar. Det vanligaste missförståndet är att bara för att cyclocrossramar har större avstånd mellan hjulinfästningen och på så sätt mer utrymme ovanför hjulet för att lera inte ska stoppa cykeln så borde det finnas plats för stänkskärmar. Men tyvärr funkar det inte så. Cyclocrossramar gjorda enligt konstens alla regler har en mycket brantare gaffelvinkel än landsvägsräcers. Klämmer man in stänkskärmar på en crossram kommer man att slå i stänkskärmen i fötterna när man svänger. Gaffelvinkeln är så brant för att ge en snabbare manöverförmåga (kommer från bancyklarnas geometri - bancyklar är gjorda för att man ska kunna "piska" dom fram och tillbaka över banan - den egenskapen vill man att en cross ska ha när det börjar stöka till sig off road mellan stenar och lera). Så en stänkskärm på en cross gör cykeln manöveroduglig. Alla lösningar i det lägetr kommer att bli dåliga komprimisser. Man kan skjuta tillbaka foten på pedalen, men då belastar man knät fel osv...

Sen finns det naturligtvis hybridcyklar men mindre brant vinkel. Bilden föreställer min egen Genesis Day One som är en single speed/fixed färdig för crossdäck och med utrymme för stänkskärmar. Gaffelvinkeln är inte alls lika brant som på en tävlingscross.

Hett tips är alltså; om du letar efter en vintercykel med utrymme för stänkskärm för pendling men med "bokstyresgeometri" så sluta leta efter en cyclocross som kan passa. Leta efter hybrider eller rena touringcyklar. Stålramar beter sig väldigt bra när underlaget börjar bli elakt och isigt.

0 comments:

Post a Comment